SP-succes: Herinvoeren schoolzwemmen stap dichterbij

Het is slecht gesteld met de zwemvaardigheid van kinderen. Vooral kinderen uit gezinnen met lage inkomens krijgen steeds vaker geen zwemles vanwege de hoge kosten, blijkt uit een onderzoek dat er door een SP-voorstel is gekomen. De Tweede Kamer steunde vandaag een voorstel van SP-Kamerlid Michiel van Nispen om het herinvoeren van het schoolzwemmen dichterbij te brengen.

‘Samen met het onderwijs moet het kabinet dit jaar nog met plannen komen voor hoe we het schoolzwemmen weer in kunnen voeren. Dat is hard nodig, want wel of niet kunnen zwemmen is een klassenvraagstuk geworden. Als je ouders genoeg geld hebben kun je zwemles krijgen. Maar kinderen uit een gezin met een laag inkomen hebben twaalf keer zo vaak geen zwemdiploma’, zegt Van Nispen.

Het herinvoeren van het schoolzwemmen moet deze ongelijkheid oplossen en alle kinderen weer af laten zwemmen met een A,B en C-diploma. Van Nispen: ‘Dit gaat vele levens redden. En ouders veel geld schelen. Terwijl de kosten meevallen: 212 miljoen euro. Geld dat nu door de ouders wordt opgehoest en we straks collectief regelen. Belangrijk hierbij is wel dat we het onderwijs goed betrekken bij het maken van dit plan. Zij moeten een grote stem krijgen in hoe we dit aan gaan pakken met elkaar.’