SP Jongeren lanceren petitie voor 0% studierente

Voor een derde keer worden studenten en oud-studenten nu gepakt nu de verlaging van de studierente voorlopig van de baan is. De SP Jongeren starten daarom vandaag een petitie om meer druk te zetten om de studierente wél snel te verlagen. En ze gaan nog een stap verder: de studierente moet naar 0%. SP Jongeren-voorzitter Bastiaan Meijer: ‘De politiek moet de renteverhoging voor de schuldengeneratie terugdraaien. Niet een beetje minder en pas in 2026, maar nu. Geen pleisters plakken, maar 0% rente. En de compensatie moet ook flink omhoog, want 1400 euro is véél te weinig.’

Studenten en oud-studenten wordt het leven een stuk moeilijker gemaakt door de gevolgen van het leenstelsel. Een hypotheek krijgen om een huis te kopen is een stuk moeilijker met een flinke studieschuld. SP-lijsttrekker Lilian Marijnissen: ‘Het schuldenstelsel heeft als politiek experiment gefaald. Een hele generatie studenten wordt nu geraakt. De politiek moet deze fout rechtzetten en tenminste zorgen dat de rente op studieleningen naar 0% gaat.’

Teken hier de petitie!