In actie voor onze ziekenhuizen

‘Red onze ziekenhuizen’. Met die leus voerden vandaag patiënten, zorgverleners en omwonenden actie bij de Tweede Kamer. Actievoerders uit Zutphen overhandigden een boek met verhalen aan de aanwezige Kamerleden en Minister Kuipers, met daarin hun hartenkreten en verhalen over wat het ziekenhuis dichtbij voor hen betekent. Vandaag debatteert de Tweede Kamer over de ziekenhuiszorg en de publieke tribune zit vol.

SP-fractievoorzitter Marijnissen leidde de actie. ‘Deze waanzin moet stoppen. Ziekenhuiszorg dichtbij is ontzettend belangrijk, maar ziekenhuizen worden op steeds meer plekken afgebroken. Wij stellen daarom vandaag voor om te stoppen met het verder verschralen van onze zorg. Er mag geen spoedeisende hulp, verloskunde of andere ziekenhuiszorg meer sluiten. Zorg is geen markt. Goede ziekenhuiszorg is een basisvoorziening.’

Op een grote kaart van Nederland was te zien op welke plekken ziekenhuizen, of delen daarvan, in de afgelopen jaren zijn gesloten. Actievoerders uit Zutphen en Zoetermeer plakten daar ook hun woonplaats bij, omdat hun ziekenhuizen op dit moment worden uitgekleed. En sinds gisteren staan ook Sneek en Heerenveen op deze beruchte kaart. Tijdens de actie voerden omwonenden en zorgverleners ook actie in Sneek voor behoud van hun ziekenhuis.

Blijf op de hoogte!

Op verschillende plekken is de SP samen met omwonenden in actie voor onze ziekenhuizen. Doe je mee? Zorg dan dat je geen belangrijk nieuws meer mist.

Betrokken SP'ers