Beckerman: Maak een einde aan lijdensweg van dieren in Nederlandse slachthuizen

Varkens die levend gekookt worden in een slachthuis en gruwelijke dood sterven. Deze vreselijke beelden die gemaakt werden bij een undercoveractie van Stichting Varkens in Nood en vele andere voorvallen in de afgelopen jaren waren de aanleiding voor een debat in de Tweede Kamer over misstanden in de slachtindustrie. SP-Kamerlid Sandra Beckerman legde in het debat uit wat er moet gebeuren om dierenleed in slachthuizen zoveel mogelijk te voorkomen: ‘Er moet meer en beter cameratoezicht komen die bovendien live moet kunnen worden bekeken door de NVWA. Nu bepalen slachthuizen zelf waar de camera’s hangen en worden de beelden maar zeer beperkt en alleen ter plaatse bekeken door toezichthouders.’

De NVWA, de dienst die hier toezicht op moet houden, heeft te weinig capaciteit om alles goed te controleren en overtredingen te beboeten. Daar moet snel verandering in komen wat de SP betreft. Ook het bedwelmen van dieren met CO2, een uiterst pijnlijke methode om dieren buiten bewustzijn te brengen, roept weerstand op. Beckerman: ‘Er zijn nog steeds slachthuizen die willen overstappen op deze manier van bedwelmen. Dat is verre van diervriendelijk. Wij hebben de minister gevraagd slachthuizen hier geen toestemming voor te geven’. Slachthuizen die de regels overtreden zouden veel sneller gesloten moeten worden.

Betrokken SP'ers