SP zegt vertrouwen op in Mark Rutte

Lilian Marijnissen

De SP heeft het vertrouwen opgezegd in demissionair premier Mark Rutte. Volgens SP-leider Lilian Marijnissen kan Rutte niet verder nu is gebleken dat hij opnieuw heeft gelogen, dit keer over het bespreken van de positie van CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt in de gesprekken over het vormen van een nieuw kabinet. Marijnissen: “Het is onacceptabel dat in gesprekken met verkenners is gesproken over een individueel – kritisch – Kamerlid die maar een “functie elders” zou moeten krijgen. Dat lijkt erop dat de macht de tegenmacht wil wieberen. Nog erger is het dat Rutte er vervolgens alles aan heeft gedaan om de waarheid over deze gesprekken te verhullen. Hij heeft er zelfs over gelogen. De waarheid blijkt voor deze minister-president wederom slechts een optie. De leugen wordt voor hem pas een probleem als deze naar buiten komt.”

Volgens Marijnissen heeft Nederland de afgelopen dagen een heel lelijk inkijkje gekregen in de oude machtspolitiek van de VVD. Wat hier is gebeurd, mogen wij niet accepteren. Marijnissen stelt dat de komende tijd cruciaal is over hoe het nu verder moet met de formatie van een nieuw kabinet. “De Tweede Kamer moet nu een grens trekken. Het is hoog tijd dat we breken met deze foute machtspolitiek.”