SP zet door: hoog tijd voor lagere huren!

In tien jaar Rutte zijn de huren voor sociale huurders met 26% gestegen voor huurders en in de vrije sector zelfs 44%. De SP strijdt al lange tijd voor lagere huren voor iedereen. Hoewel dit erg moeizaam gaat bij het huidige kabinet lukt het ons samen met huurders langzaam stapjes af te dwingen. Eerder kwam minister Ollongren met een huurverlaging voor 8% van de huurders. Dat is mooi maar wat de SP betreft niet goed genoeg. Vandaag werden dan ook in zowel de Tweede als in de Eerste Kamer SP moties aangenomen om te onderzoeken hoe meer huurders hiervoor in aanmerking kunnen komen.

SP-senator Tiny Kox; ‘Als we huurders van woningcorporaties terecht het recht geven om voortaan huurverlaging te vragen als de huur te hoog is ten opzichte van het inkomen, dan moeten we vergelijkbare huurders in de private sector niet in de kou laten staan. Dat zijn bijna 100.000 huurders.’

SP Tweede Kamerlid Sandra Beckerman: “In tien jaar Rutte zijn vooral huisjesmelkers en pandjesprinsen erop vooruitgegaan terwijl huurders er alleen maar op achteruit zijn gegaan. Het resultaat is een gigantische wooncrisis. In Berlijn zijn de huren nu voor 5 jaar bevroren en worden ze nu ook verlaagd, soms wel met 50%. Hoog tijd om dat ook in Nederland te gaan doen.’

Binnenkort behandelt de Eerste Kamer een voorstel om huurverhogingen in de vrije sector sowieso aan banden te leggen. Kox: ‘En dan zullen we het ook zeker weer hebben over de uitgesproken wens van de Senaat tot een tijdelijke huurstop voor alle huurders te komen.’

Blijf op de hoogte!

De SP zet zich in voor genoeg betaalbare huizen, voor eerlijke zorg, voor veilige buurten en voor nog veel meer. We doen onderzoek, voeren actie, organiseren bijeenkomsten en doen voorstellen. Zorg dat je op de hoogte blijft, mis het niet!