Senatoren SP stemmen tegen Belastingplan

Bastiaan van Apeldoorn

De SP in de Eerste Kamer heeft dinsdag tegen het Belastingplan van de regering gestemd. SP-senator Bastiaan van Apeldoorn: 'Dit kabinet gaf bij de algemene beschouwingen niets aan anderen, gaf bij de financiële beschouwingen geen enkele ruimte aan de oppositie en volhardt bij het Belastingplan in een oneerlijke verdeling van de lasten voor het draaiend houden van de samenleving. Wie drie maal niks geeft aan anderen, noodzakelijke investeringen nalaat en de ongelijkheid in de samenleving per saldo vergroot, heeft bar weinig te bieden aan hen die de samenleving willen verbeteren en veranderen. De fractie van de SP kan daarom niets anders dan haar steun aan dit belastingplan onthouden.'

Veel oppositiepartijen hadden om hun eigen redenen moeite met het Belastingplan. Het was daarom maar de vraag of het voorstel het zou halen. SP-fractievoorzitter in de Eerste Kamer Tiny Kox: 'Dit was de grootste kans tot nu toe om het rechtse beleid van Rutte-III een halt toe te roepen. Heel jammer dat onze vrienden van GroenLinks – om voor mij onbegrijpelijke redenen – deze kans lieten liggen en, met de coalitiepartijen, voor het Belastingplan stemden. Hun stem gaf de doorslag, maar wel naar, volgens mij, precies de verkeerde kant. Heel erg jammer.'