SP wil verdrinkingen tegengaan en presenteert actieplan

Michiel van Nispen

Nederland is een waterrijk land. Maar we zien steeds minder mensen zwemmen en het aantal verdrinkingen in Nederland stijgt. Zeker de zomerperiode is risicovol, dat is helaas ook in deze zomer gebleken. 'Het is daarom noodzakelijk dat mensen goed leren zwemmen. En dat kan ook, maar dan moeten we wel aan de slag. We hebben de afgelopen periode uitvoerig contact gehad met Reddingsbrigade Nederland en de Nationale Raad Zwemveiligheid. Zij weten precies wat er nodig is. Daarom presenteert de SP nu een plan met voorstellen om de zwemvaardigheid en zwemveiligheid te verbeteren', zegt Michiel van Nispen, Tweede Kamerlid voor de SP.

Van Nispen: 'Allereerst is van belang dat álle kinderen zwemvaardig worden. Geen kind zou de basisschool moeten verlaten zonder zwemdiploma, bij voorkeur het zwem-ABC. Schoolzwemmen moet weer worden ingevoerd. Dat was altijd heel effectief, en het is dus nodig. En hoeveel geld je ouders hebben mag nooit een belemmering zijn om te kunnen leren zwemmen. In alle gemeenten zouden vangnetten moeten komen om financiële drempels hiervoor weg te halen.'

Daarnaast moet er aandacht komen voor de kwaliteit. 'Als je een diploma haalt dan moet je wel zeker weten dat je ook goed kunt zwemmen. De diploma's lopen nu nogal uiteen, dat is onduidelijk. We willen dat er een nationaal zwemdiploma komt waar alle zwemlesaanbieders bij aangesloten zijn. Aan zwemlesaanbieders worden dus eisen gesteld. Goede initiatieven om kinderen te leren zwemmen en te waarschuwen voor de gevaren van open water moeten worden ondersteund.'

Tenslotte wil de SP dat er meer toezicht komt op zwemveiligheid. 'Er moet meer aandacht komen voor toezicht bij open water, provincies moeten de risico’s beter in kaart brengen en zwemveiligheidsbeleid maken. We weten hoe het moet en wat er nodig is, maar kennis over waterveiligheid moet beter worden verspreid. Het aantal verdrinkingen en de omstandigheden van ongelukken moeten beter worden geregistreerd, om van te leren, om de zwemveiligheid te verbeteren,' zegt van Nispen.

Sluit je nu aan en steun ons. Word gratis vriend voor rechtvaardigheid!