De Brusselse bubble stinkt

Brussels stadhuis by Tom Parnell
Stadhuis Brussel, Tom Parnell - CC BY-NC-ND 2.0

Uit onderzoek van Transparency International blijkt dat een derde van de Europarlementariërs een betaalde bijbaan heeft. Europarlementariër Dennis de Jong (SP): ´Europarlementariërs verdienen zoveel dat ze van het salaris en de vergoedingen na twee termijnen van vijf jaar al miljonair kunnen zijn. Dat is al een belachelijke situatie, maar voor veel collega´s is dat kennelijk nog onvoldoende. Hun graaigedrag vertaalt zich in allerlei dik betaalde bijbanen. Ervan uitgaande dat het werk als Europarlementariër al fulltime inzet vereist, is geld voor hen dus belangrijker dan het vertegenwoordigen van hun kiezers. Bovendien leidt het ook nog eens tot grote risico’s van belangenverstrengeling. Daarom pleit ik al jaren voor een totaal verbod op betaalde bijbanen voor Europarlementariërs´.

Renske Leijten, woordvoerder Europese Zaken voor de SP in de Tweede Kamer: “In Brussel lopen de lobbyisten de deuren plat van Eurocommissarissen en andere beleidsmakers. Nu blijkt dat het Europees Parlement voor een derde gevuld zit met bijklussende parlementariërs. Verhofstadt klust er in een paar jaar een miljoen bij, maar wijst iedereen die kritisch is over de Europese Unie terecht. Ziet hij nu echt niet in dat juist soort gedrag, van een gigantische vergoeding per maand en dan nog bijklussen, mensen doet afkeren van het Europees Parlement?"

Als covoorzitter van het integriteitsnetwerk van Europarlementariërs (ITCO) wil De Jong dat de gedragscode voor Europarlementariërs zo snel mogelijk op de schop gaat: ´De huidige gedragscode bestaat pas sinds 2011, sinds het cash-for-laws schandaal. Als lid van de werkgroep die de gedragscode schreef pleitte ik ook toen al om betaalde bijbanen te verbieden. Of dit op zijn minst te eisen van Europarlementariërs die een rapport schrijven of voorzitter van een parlementaire commissie zijn. Helaas zijn deze voorstellen er niet doorheen gekomen. Dat betekent dat je nog steeds een rapport over privacyregels voor sociale media kunt schrijven, terwijl je zelf bijvoorbeeld bijklust bij Facebook. De Brusselse bubble stinkt hier en daar moeten we zo snel mogelijk een einde aan maken´.