Eerste stap naar klimaatrechtvaardigheid: klimaatwet gepresenteerd

Het is tijd voor klimaatrechtvaardigheid. Vandaag is een goede eerste stap gezet: de klimaatwet is gepresenteerd. In deze wet legt de SP, samen met GroenLinks, PvdA, D66, ChristenUnie, CDA en VVD vast dat we de broeikasuitstoot flink terug gaan dringen om te zorgen voor een schone en duurzame omgeving. Zijn we er hiermee? Zeker niet. Voor de SP is het belangrijk dat in de Klimaatwet is opgenomen dat we elk jaar inzicht krijgen in de verdeling van de kosten voor deze maatregelen tussen huishoudens en bedrijven. Want dat zal de discussie de komende tijd worden: wie betaalt de rekening?

Wij willen niet dat de energierekening van huishoudens nog verder stijgt, maar wij willen dat de grootvervuilers aangepakt worden en hun eerlijke deel aan belasting gaan betalen. De rekening moet komen daar waar die hoort: bij de grote vervuilers. Vandaag is een mooi begin gemaakt, de strijd voor klimaatrechtvaardigheid gaat door.

De SP strijdt voor klimaatrechtvaardigheid. De vervuiler moet betalen: de rekening moet niet bij de huishoudens, maar bij de grote bedrijven komen te liggen. Wilt u ons meehelpen door ons te steunen? Word dan hier lid van de SP!

Lilian Marijnissen

Betrokken SP'ers