Voor recidivist Rutte is de waarheid slechts een optie

Lilian Marijnissen

Of het nu was in het debat rondom de Teeven-deal, in het debat rondom de leugen van minister Zijlstra of in het debat van vanavond over het afschaffen van de dividendbelasting: keer op keer blijkt dat de waarheid voor onze Minister-president slechts een optie is. De leugen is pas een probleem op het moment dat die in de krant komt. Dat was de conclusie van SP-leider Lilian Marijnissen na het debat over de dividendbelasting. Marijnissen: ’Dat brengt ons ertoe dat we te maken hebben met recidivist Rutte. En dat het vertrouwen in de Minister-president weg is.’

Het afschaffen van de dividendbelasting kost 1,4 miljard en komt vooral ten goede aan buitenlandse aandeelhouders en grote bedrijven. Volgens Marijnissen behoort die 1,4 miljard behoort juist toe aan onze samenleving en niet de grote bedrijven: ‘Daarvan kunnen we de huren verlagen, de zorg verbeteren of de lonen verhogen. Dit kabinet verhoogt de BTW op de boodschappen, laat de zorgpremie en de energierekening stijgen en wil mensen met een handicap onder het minimumloon gaan betalen. De gewone mensen, de 90% van onze samenleving, betaalt en de multinationals, de 10%, krijgen de cadeautjes.’

Maar voor Marijnissen ging het debat om meer dan alleen de foute keuze van het kabinet om de dividendbelasting af te schaffen: ‘Het ging over de geloofwaardigheid van de Minister-president. Was gewoon eerlijk geweest. Had gezegd ja er liggen documenten: van Unilever, Shell én de VVD. En daarom wil ik de samenleving elk jaar 1,4 miljard ontnemen. Maar nee, dat zei hij niet. Waarom zei hij er ‘geen herinneringen’ aan te hebben, en wanneer kreeg hij die precies opeens wel? Dat is nu nog steeds niet duidelijk.’

De Minister-president heeft zijn politieke geloofwaardigheid ondergeschikt gemaakt aan de belangen van het grootkapitaal. De SP steunde daarom de motie van afkeuring tegen Mark Rutte.

De SP wil een eerlijke politiek. Steunt u ons? Laat het dan hier weten.

Betrokken SP'ers