Succes SP: Huisjesmelkers gepakt in portemonnee

huisjesmelker

Geld dat huisjesmelkers hebben verdiend dankzij illegale onder- en kamerverhuur moet afgepakt kunnen worden. Een meerderheid van de Tweede Kamer stemde dinsdag voor dit voorstel van SP-Kamerlid Sandra Beckerman. ‘Malafide verhuurders mogen niet wegkomen met veel te hoge huren of illegale verhuur. Dat zij nu  straks ook gepakt kunnen worden waar het zeer doet, in hun portemonnee, is een belangrijke volgende stap in de aanpak van deze huisjesmelkers. ’

ROOD, jong in de SP organiseert al elf jaar op rij de verkiezing voor Huisjesmelker van het Jaar. Beckerman: ‘De verhalen die we horen zijn schrijnend: huurders die het slachtoffer zijn van intimidatie, erbarmelijk slecht onderhouden huizen of kamers en veel te hoge huren. Malafide verhuurders profiteren op schandalige wijze van de woningnood. Daar mogen ze niet mee wegkomen. Dit is een mooi extra middel om huisjesmelkers keihard aan te pakken en huurders te beschermen.’

Naast het fors straffen van huisjesmelkers deed de SP voorstellen om huisjesmelkerij te voorkomen. Zo wil de partij een preventieve verhuurtoets en een zwarte lijst waarop verhuurders die meermaals in de fout zijn gegaan worden gepubliceerd. Voor deze voorstellen is nog geen meerderheid in de Tweede Kamer.