Lacin: Blij met uitstel Lelystad airport, nu op naar afstel!

Cem Lacin

Onder druk van onder andere bewoners uit Overijssel, Gelderland, Friesland en Flevoland en de SP is minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat eindelijk tot inzicht is gekomen dat de opening van Lelystad airport uitgesteld moet worden. SP-Kamerlid Cem Laçin: 'Lelystad airport is geen oplossing voor de capaciteitsproblemen op Schiphol. Ongebreidelde groei van de luchtvaart past niet in een dichtbevolkt land als Nederland. Daarom is wat de SP betreft uitstel de eerste stap naar afstel!'

Er is alle lange tijd veel kritiek over de manier waarop de besluiten over de luchthaven genomen worden. Actiegroepen hebben fouten ontdekt in de berekeningen die gemaakt zijn om de geluidsoverlast in kaart te brengen. De overlast voor mens en milieu bleek groter dan in eerste instantie door het ministerie werd voorgespiegeld. De minister moest onder druk van de Tweede Kamer deze fouten herstellen. Later bleek dat de expert die ingehuurd was door het ministerie getrouwd te zijn met iemand uit de 'onafhankelijke' commissie die het nieuwe rapport moest controleren. Laçin: 'Dit foutenfestival schetst een beeld waarbij het lijkt alsof de luchtvaartlobby het kabinetsbeleid dicteert, ten koste van gewone mensen. Hoe kunnen bewoners er op zo'n  manier nog vertrouwen in hebben dat de overheid opkomt voor hun belangen?'

Betrokken SP'ers