SP-Europarlementariër De Jong verwerpt plannen voor Europese dieselpolitie

Foto: Automobile Italia (https://www.flickr.com/photos/automobileitalia/) (CC BY 2.0)

Vandaag stemde het Europees Parlement over het voorstel voor nieuwe regelgeving om de controle op typegoedkeuring bij auto´s te verbeteren. Dit naar aanleiding van Dieselgate. SP-Europarlementariër Dennis de Jong is niet gelukkig met de uitkomst: ´Dieselgate liet zien dat de controles beter moeten: de sjoemelsoftware bij dieselauto´ had veel eerder ontdekt kunnen en moeten worden. Ik verzet me echter tegen het idee dat we nu Europese inspecteurs nodig hebben om het nationale toezicht te verbeteren. Laat lidstaten in plaats daarvan elkaar controleren. Europese inspecteurs horen thuis bij een federale staat. Daar hebben we dan ook geen behoefte aan´.

De Jong begrijpt ook niet waarom het EP zoveel vertrouwen in de Europese Commissie heeft: ´Het niet-ontdekken van de sjoemelsoftware is niet alleen een fout geweest van de lidstaten; het EP heeft via een eigen onderzoekscommissie vastgesteld dat ook ex-Eurocommissarissen als de Duitser Verheugen en de Italiaan Tajani steken hebben laten vallen. De Commissie heeft dus veel boter op het hoofd´.

Eerder had De Jong al alternatieven voorgesteld: ´Het is jammer dat mijn collega´s in het EP niet ingegaan zijn op mijn voorstellen voor een systeem van peer review. In zo´n systeem kunnen lidstaten die zelf geen belang hebben in de auto-industrie meekijken in andere lidstaten die wel een belangrijke auto-industrie hebben. Zo wordt ook verzekerd dat de controles in de toekomst overal serieus zullen worden uitgevoerd. We bereiken dan hetzelfde doel zonder bevoegdheden over te dragen aan Brussel. Laten we niet vergeten dat handhaving bij uitstek altijd een nationale bevoegdheid is geweest. Als je extreem-rechts in de EU in de kaart wil spelen, moet je inderdaad gaan werken met Europese inspecteurs met blauwe petten en gele sterretjes. Die zullen alleen maar verzet oproepen bij de bevolking´.