Europarlementariërs weigeren verplichte verantwoording over kantooruitgaven

Foto: Mike Photo Art (https://www.flickr.com/photos/mikephotoart/) (CC BY 2.0)

Vandaag nam het Europees Parlement het rapport van SP-Europarlementariër Dennis de Jong aan over de verantwoording van de uitgaven van het EP in 2015. De Jong: ´Op tal van punten hebben we afspraken kunnen maken over meer efficiency, resultaat gerichter werken en meer transparantie. Als het echter om de belastingvrije vergoedingen gaat die Europarlementariërs voor allerlei uitgaven krijgen, blijven mijn collega´s weigeren verantwoording af te leggen. Kennelijk komt het dan te dichtbij´.

Europarlementariërs ontvangen jaarlijkse meer dan €50.000 voor algemene onkosten. De Jong: ´We hebben nog eens duidelijk kunnen maken dat het hier geen persoonlijk salaris betreft. Ook worden de regels aangescherpt voor welke uitgaven je deze vergoeding mag gebruiken. Dat is winst. Maar ik vind het onbegrijpelijk dat het Parlement niet heeft ingestemd met mijn voorstel Europarlementariërs te verplichten om hun uitgaven door een accountant te laten controleren en hierover op hun webpagina op de site van het EP informatie te verstrekken. Ik kan dan ook goed begrijpen, als burgers ervan uitgaan dat veel collega´s deze vergoedingen gewoon in eigen zak steken. We verwachten van alle Europese instellingen transparantie over de uitgaven. Dan moet dan ook voor onszelf gelden´.

De Jong is overigens tevreden met de vele voorstellen uit zijn rapport die wel zijn aangenomen. Zo wordt het mogelijk voor Europarlementariërs op de officiële website van het EP hun agenda´s op te nemen, zodat bijvoorbeeld duidelijk wordt met welke lobbyisten zij contact hebben. Er komen strengere regels voor de subsidies aan Europese politieke partijen en stichtingen en het toezicht op hun uitgaven wordt versterkt. Ook moet het voorlichtingsbeleid op de schop en resultaatsgerichter worden. Het Huis van de Europese Geschiedenis moet op afstand geplaatst worden.

Betrokken SP'ers