Van Gerven: Koe hoort in de wei

Henk van Gerven

Maandag sprak de Tweede Kamer over de initiatiefnota ‘Wei voor de koe’. Daarin stellen SP, GroenLinks en D66 voor om de weidegang voor koeien wettelijk te regelen. SP-Kamerlid Henk van Gerven: ‘Uit CBS-cijfers blijkt onverbiddelijk  dat de vele vrijwillige initiatieven de teruggang de afgelopen jaren niet hebben kunnen stoppen. De achteruitgang is zelfs versneld. Daarom is het noodzakelijk om het recht op weidegang in de wet op te nemen. Een koe hoort in de wei.’

Tijdens het debat bleek dat bij veel partijen zorgen leven over de achteruitgang van het aantal koeien dat de wei in mag. In 2001 mocht nog 90% van de koeien naar de wei, in 2014 was dit nog 69% en 2015 zag een dramatische teruggang naar 65%. Van Gerven: ‘We moeten voorkomen dat de melkveehouderij verandert in een nieuwe bio-industrie. Daarom moeten we nu ingrijpen.’

Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat weidegang economisch voordeliger is voor de boer, beter voor het dierenwelzijn en de diergezondheid, gunstiger qua arbeidsinzet en beter voor de weidevogels. Koeien die altijd op stal staan hebben, aantoonbaar meer pootproblemen zoals zoolbloedingen, kreupelheid en stinkpoten en hebben aanzienlijk vaker uierontsteking.De totale emissie van broeikasgassen is in bijna alle gevallen met weidegang gunstiger.

In het debat heeft staatssecretaris Van Dam toegezegd de mogelijkheden voor wettelijke maatregelen uit te zoeken als een meerderheid van de Kamer dit wil. De verwachting is – de stemmingen daarover moeten nog plaatsvinden – dat een meerderheid van de Kamer dit gaat steunen.