Juncker levert broddelwerk bij aanpak lobbyactiviteiten ex-Eurocommissarissen

Het regende afgelopen weken nieuwsberichten over schandalen met (voormalig) Eurocommissarissen in de hoofdrol. Om deze schadalen in de toekomst te voorkomen, heeft de voorzitter van de Commissie, Juncker, nieuwe maatregelen aangenomen. SP-Europarlementariër Dennis de Jong is niet tevreden: ‘Als voorzitter van het transparantienetwerk in het Europees Parlement heb ik meermaals aangedrongen op verlenging van het verbod op lobbyactiviteiten van ex-Eurocommissarissen tot drie jaar. Juncker stelt dit nu alleen voor de voorzitter van de Commissie voor. Voor de andere Eurocommissarissen gaat de ´afkoelingsperiode´ naar 2 jaar. Onbegrijpelijk dat zij wel drie jaar wachtgeld krijgen, juist om belangenverstrengeling tegen te gaan, maar na 2 jaar aan de slag kunnen als lobbyisten. Dit is aan de burgers niet uit te leggen. Het is wachten op het volgende schandaal met een Eurocommissaris die de goudomrande uitnodiging van grote bedrijven niet kan weerstaan.’

De Jong heeft regelmatig vragen gesteld aan de Commissie en heeft samen met gelijkgezinde Europarlementariërs van alle grote politieke groepen in het EP aangedrongen op aanscherping van de integriteitsregels: ´Hervorming van het Ethische Adviescomité zodat het echt onafhankelijk wordt en transparantie over de beslissingen van dit comité staan ook op ons verlanglijstje. Net als de opstelling van bindende richtsnoeren voor ex-Eurocommissarissen over wat integer gedrag is na de afkoelingsperiode. Het is jammer dat dit allemaal nodig is, maar kennelijk is dit de enige manier om het graaigedrag van de dames en heren aan te pakken. Juncker levert nu broddelwerk´.

Betrokken SP'ers