PvdA stemt tegen: toch geen aparte begroting rechtspraak

Michiel van Nispen

Er komt toch geen aparte begroting voor de rechtspraak. Een voorstel van de SP, mede ondertekend door D66, GroenLinks, ChristenUnie, SGP en de Partij voor de Dieren haalde het vandaag niet wegens een onverwachte tegenstem van de PvdA. SP-justitiewoordvoerder Van Nispen reageert teleurgesteld: 'Dit is vreselijk zonde. De PvdA heeft hier een kans laten liggen om de rechtsstaat te versterken. Ze hebben zich kennelijk onder druk laten zetten door een onwillige minister van financiƫn. Erg jammer.'

Van Nispen deed zijn voorstel om te komen tot een aparte begroting voor de rechtspraak omdat dit zuiverder is en beter past bij de positie van de rechtspraak in de trias politica. Ook vanuit de rechtspraak werd hier stevig op aangedrongen. Van Nispen: 'De rechtspraak is een onafhankelijke staatsmacht, geen uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Veiligheid en Justitie. We hebben de afgelopen jaren gezien dat te weinig geld op de justitiebegroting haast automatisch leidt tot bezuinigingen op de rechtspraak, zonder dat daar dan tenminste een aparte discussie over plaatsvindt. Dat had ik graag in de wet beter geregeld, als buffer tegen al te makkelijke bezuinigingen op de onafhankelijke rechtspraak. Het is erg jammer dat we vandaag deze belangrijke stap niet hebben gezet, een gemiste kans voor de rechtsstaat, met dank aan de PvdA.'