Leijten: Red het medisch beroepsgeheim

Renske Leijten

Het medisch beroepsgeheim mag niet sneuvelen door nog meer macht over te dragen aan de zorgverzekeraars. Dat zegt SP-Kamerlid Renske Leijten donderdag in de Tweede Kamer. Het kabinet wil zorgverzekeraars verstrekkende bevoegdheden geven om inzage te krijgen in de medische dossiers van verzekerden met als doel fraude op te sporen. Leijten: ‘Het vertrouwen tussen de zorgverlener en de patiĆ«nt is onmisbaar voor een goede behandeling. Door het medisch beroepsgeheim af te schaffen, zetten we de bijl aan de wortel van de zorg.’

Volgens Leijten is het afschaffen van het medisch beroepsgeheim omwille van de fraudebestrijding door zorgverzekeraars disproportioneel. ‘Zorgverzekeraars hebben al voldoende middelen om fraude op te sporen. Zij doen dit echter niet omdat ze er geen belang bij hebben. Het opsporen van fraude kost hen immers meer dan dat het oplevert. Waar zorgverzekeraars wel belang bij hebben is inzage in de medische dossiers. We zien nu al dat verzekeraars aan risicoselectie doen. Het is bijvoorbeeld bekend dat verzekeraars mensen die kanker hebben gehad anders behandelden.’

De SP is van mening dat zorgverzekeraars prima een signalerende functie kunnen hebben bij het opsporen van fraude. ‘De daadwerkelijke inzage in medische dossiers mag echter nooit worden belegd bij private partijen met een dubbel belang.  Dit wetsvoorstel is de kat op het spek binden. Ik vind dat het daadwerkelijke fraudeonderzoek voorbehouden moet blijven aan onafhankelijke opsporingsdiensten zoals de Inspectie voor de Gezondheidszorg, het Openbaar Ministerie, de Nederlandse Zorgautoriteit en de FIOD. Alleen dan weten we zeker dat er niet ook een commercieel belang speelt en houden we het medisch beroepsgeheim in stand', aldus Leijten.