Europees Parlement gelooft niet in een Ja bij Oekraïne referendum

Vandaag stemt het Europees Parlement over een resolutie over de verdragen met Oekraïne, Georgië en Moldavië. Het EP roept op tot snelle visumliberalisatie en intensivering van de samenwerking tussen de EU en deze landen. In de resolutie spreekt het EP ook zijn zorg uit over ´de context waarin het Nederlandse Oekraïne-referendum plaatsvindt´ en hoopt het dat ´de Nederlanders het akkoord zullen beoordelen op de voordelen, o.a. voor de EU en voor Nederland´. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ´Met de context kan het EP niet anders dan de impopulariteit van het kabinet Rutte bedoelen. Kennelijk heeft het optreden van de minister-president deze week in Straatsburg het EP niet het vertrouwen gegeven dat het referendum in een Ja zal eindigen. Dat kan Rutte zich aantrekken´.

De resolutie bevat nog andere opmerkelijke paragrafen. De Jong: ´Het EP wijst uitdrukkelijk op het recht van alle democratische Europese staten om lid te worden van de EU, als zij de mensenrechten respecteren. Daarmee maakt het EP duidelijk dat de verdragen wel degelijk een stap in de richting van EU-lidmaatschap zijn. Voorstanders van een Ja moeten dan ook ophouden te beweren dat het akkoord niets met het lidmaatschap van de EU te maken heeft´.

Tenslotte wil het EP ook dat de Europese Unie, zodra de situatie het toelaat, een missie gaat leiden om te helpen bij onder meer het opruimen van landmijnen en het verzekeren van vrije toegang voor humanitaire hulporganisaties. De Jong: ´Dit klinkt op het eerste gezicht humanitair, maar het kan wel degelijk betekenen dat de lidstaten van de EU militairen inzetten in Oekraïne. Dit is buitengewoon gevaarlijk´.

De resolutie is ondertekend door de christen- en sociaal-democraten, de conservatieven, liberalen en groenen in het EP en zal daarom met grote meerderheid worden aangenomen. De SP zal met de fractie van Verenigd Links tegen de resolutie stemmen.