Europees Parlement moet van ons kiesrecht afblijven

EU-verkiezingsprogramma

Vandaag nam het Europees Parlement een aantal voorstellen aan om de procedures van de lidstaten voor de Europese verkiezingen gedeeltelijk te harmoniseren. De SP is hier mordicus tegen en vindt dat lidstaten vrij moeten blijven in de inrichting van hun eigen kiesrecht. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ´Helaas begrijpt een meerderheid in het EP nog steeds niet dat mensen niet zitten te wachten op nog meer Brusselse bemoeizucht. Het kiesrecht is bij uitstek een nationale zaak. De uitkomst van vandaag is een greep naar de macht door Europese politieke partijen en heeft niets te maken met versterking van de democratie´.

Het gaat onder meer om voorstellen om voor lidstaten met meer dan 26 Europarlementariërs kiesdrempels in te voeren, en om te werken met stemcomputers. Ook moeten de namen en logo´s van Europese politieke partijen op de stembiljetten en in verkiezingsmateriaal een prominente plaats innemen. Europarlementariërs mogen zich niet langer identificeren met hun nationale kiezers, maar moeten alle Europese burgers vertegenwoordigen.

De Jong: ´Uit alles blijkt dat de meerderheid van het EP toe wil naar een federaal Europa met Europese partijen en vertegenwoordigers van ´Europese burgers´. Kennelijk begrijpt men nog steeds niet dat de meeste burgers zich helemaal niet identificeren met Europese partijen. Niemand kan mij echter het recht ontzeggen me te blijven opstellen als vertegenwoordiger van de SP-stemmers en ook bij de verkiezingen zelf zal de SP zich gewoon als SP blijven manifesteren, wat de Brusselse ´bubble´ daar ook van vindt´.