Juncker schendt beloften over tegengaan belangenverstrengeling ex-Commissarissen

Copyright: http://pixabay.com/en/businessmen-men-people-office-42691/

Vandaag publiceerden de lobbywaakhonden CEO en Lobby Control een nieuw rapport waaruit blijkt dat veel leden van de Commissie Barroso II banen hebben geaccepteerd die niet door de beugel kunnen. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ´Het is onbegrijpelijk hoe een ex-Eurocommissaris als Viviane Reding met droge ogen kan beweren dat haar activiteiten bij de Bertelsmann Foundation niet gericht zijn op beïnvloeding van de Europese instellingen. Die stichting is juist opgericht om beleid te beïnvloeden. Zij heeft hiervoor echter wel toestemming gekregen van de Commissie Juncker. Geen wonder dat de burgers in Europa geen enkel vertrouwen hebben in de Europese instellingen: de invloed van de lobby van grote bedrijven strekt zich uit tot op het hoogste niveau´.

Als co-voorzitter van het netwerk van Europarlementariërs dat zich inzet voor transparantie en integriteit heeft De Jong in november 2014 per brief de voorzitter van de Europese Commissie, Juncker opgeroepen zijn verantwoordelijkheid te nemen. De Jong: ´Juncker heeft hierop een keurig antwoord gestuurd, waarin hij ons netwerk verzekerde dat de Commissie de hoogste ethische normen zou hanteren bij de beoordeling van nieuwe banen van ex-Commissarissen. Een soortgelijk antwoord stuurde hij ook naar de Europese Ombudsvrouw nadat zij zich had beklaagd over een gebrek aan transparantie op dit gebied. We zien nu in de studie van CEO en Lobby Control dat dit alleen maar mooie woorden waren: ex-Eurocommissarissen kunnen vrijwel alle functies accepteren die ze willen en aan belangenverstrengeling wordt absoluut geen einde gemaakt´.

De voorstellen die De Jong namens het netwerk deed om onafhankelijke toetsing van nieuwe banen van ex-Commissarissen te versterken en om de termijn waarbinnen nieuwe functies moeten worden gemeld te verlengen van 1.5 naar 3 jaar, werden door Juncker afgewezen. De Jong: ´Juncker beroept zich hierbij op de administratieve rompslomp die deze voorstellen met zich mee zouden brengen. Dit is echter een gelegenheidsargument, want op andere gebieden aarzelt de Commissie niet om bijvoorbeeld lidstaten op te zadelen met eindeloze rapportageverplichtingen. Kennelijk heeft Juncker nog steeds niet door dat burgers deze banencarrousel als gevolg van vriendjespolitiek zat zijn. Vanuit het EP zal ik dan ook onder meer bij de begrotingsverantwoording druk op de Commissie blijven uitoefenen om het integriteitsbeleid ten aanzien van ex-Commissarissen flink aan te scherpen. Het laatste woord is hierover dan ook nog niet gezegd´.