Dijsselbloem laat belastingbetaler niet buiten schot

Ondanks de pas opgetuigde bankenunie, draait de Nederlandse belastingbetaler nog steeds op voor omvallende banken, bleek vandaag uit een debat met Minister Dijsselbloem in de Eerste Kamer.

Bastiaan van Apeldoorn
Van Apeldoorn ontvangt felicitaties van mevrouw Broekers-Knol, voorzitter van de Eerste Kamer

SP-Senator Bastiaan van Apeldoorn kreeg vandaag tijdens zijn maidenspeech de kans om minister Dijsselbloem kritisch te ondervragen over de bankenunie. Hoewel de bankenunie in Brussel is opgetuigd om de belastingbetaler niet opnieuw te laten opdraaien voor de fouten van bankiers, voorziet de uitwerking niet in een structurele oplossing.  Van Apeldoorn bevestigt het vermoeden dat de bankenunie in z'n huidige vorm niet zal functioneren. 'De Nederlandse belastingbetaler betaalt de komende jaren voor 1 miljard euro mee aan een fonds dat banken moet redden als ze om dreigen te vallen.' Na stevig aandringen van de SP-Senator moest minister Dijsselbloem dit erkennen.

Daarnaast benadrukt Van Apeldoorn in zijn betoog dat de bankenunie slechts een schijnoplossing is. Banken zullen structureel kleiner moeten worden, om te voorkomen dat ze te groot worden om (wederom) failliet te gaan. Van Apeldoorn stelt voor banken op te splitsen in zaken- en consumentenbanken, zodat banken niet te groot worden om over de kop te gaan om vervolgens met belastinggeld gered te worden. Als laatste wijst Van Apeldoorn op het democratische gat dat dreigt te ontstaan in de huidige bankenunie, omdat het Nederlandse parlement haar bevoegdheden afstaat.

Van Apeldoorn: 'De bankenunie biedt geen structurele oplossing voor het gevaar van te grote banken én kost de belastingbetaler heel veel geld.'

Betrokken SP'ers