SP: ‘Gemeentelijk basispakket maakt einde aan misstanden thuiszorg’

Er moet een einde komen aan de rechtszaken die mensen starten om de zorg te krijgen die ze nodig hebben. Daarom willen SP-leider Emile Roemer en SP-Kamerlid Renske Leijten dat het recht op thuiszorg, dagbesteding en mantelzorgondersteuning in elke gemeente wordt gegarandeerd. SP-Leider Emile Roemer: ‘Het is absurd dat je in ons land naar de rechter moet om de zorg te krijgen die je hard nodig hebt. Vervuiling, verarming en vereenzaming van ouderen is aan de orde van de dag. Er moet nu ingegrepen worden. Mensen moeten de zorg krijgen die ze nodig hebben.'

Thuiszorg op de rails

SP-Kamerlid Leijten dient daarom dinsdag een initiatiefnota in om een gemeentelijk basispakket voor thuiszorg, dagbesteding en mantelzorgondersteuning in te voeren. Leijten: 'Het is onacceptabel dat er grote verschillen tussen gemeenten zijn in de zorg die mensen kunnen krijgen.  Met dit basispakket maakt het niet uit waar je woont: je hebt recht op de thuiszorg en dagbesteding die je nodig hebt. Welke zorg je nodig hebt wordt bepaald door cliënt en professional samen. Dan zijn we ook meteen van de achterlijke minutenverantwoording af. Zo pakken we meteen de bureaucratie aan.’

Er bestaat al een  gemeentelijk basispakket waarin is afgesproken dat gemeenten verantwoordelijk zijn voor onder andere vaccinaties, consultaties van jeugd en preventie. In het voorstel van Leijten wordt dit pakket uitgebreid met thuiszorg, dagbesteding, individuele begeleiding en mantelzorgondersteuning.. Een gemeente is gehouden aan het organiseren en aanbieden van deze onderdelen van het basispakket. Hoe zij dat doet, dat bepaalt de gemeente. Leijten wil wel dat thuiszorgmedewerkers eerlijk loon krijgen. ‘Nu zie je thuiszorgmedewerkers die moeten kiezen tussen ontslag of loondump. Er moet een toereikend basistarief komen zodat de thuiszorgmedewerkers recht hebben op een fatsoenlijk loon.’