Europese alcoholstrategie is onbegrijpelijke keuze van Europees Parlement

Foto: Phoney CC BY-SA 3.0 https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Alcoholic_beverages_montage.jpg
Foto: Phoney CC BY-SA 3.0

Het Europees Parlement heeft woensdagmiddag in grote meerderheid voor een nieuwe alcoholstrategie gestemd. Een voorstel dat oorspronkelijk bedoeld was om mensen beter te informeren over de voedingswaarde van alcohol, werd een vergaand gezondheidsbeleid op het gebied van alcohol. Het is de zoveelste poging van Europa om meer bevoegdheden naar zich toe te trekken.

Gezondheidzorg is een nationale bevoegdheid en dat moet zo blijven. De SP-Europarlementariërs stemden daarom tegen deze resolutie. Anne-Marie Mineur: “Alcohol kan veel nare gezondheidsgevolgen hebben, maar waarom dat Europees moet worden aangepakt, is mij een raadsel. In Nederland wordt er hard gewerkt aan de bestrijding van alcohol-gerelateerde problemen en dat moeten we vooral blijven doen.”

SP-Europarlementariër Dennis de Jong: “Uiteraard zijn wij niet tegen etiketteringsvoorschriften. We zijn er evenmin op tegen als regels worden aangescherpt om consumenten goede informatie te geven. Bepaalde gezondheidswaarschuwingen of andere informatie die voor de consument van belang is, moeten in het kader van de interne markt eenvoudig beschikbaar zijn. Maar zoiets moet wel uitvoerbaar zijn voor de kleinschalige producent, zoals de zelfstandige bierbrouwer. Dit voorstel gaat veel te ver, en daar hebben we absoluut geen behoefte aan.”