Verzet tegen huurexplosie groeit

Huurders
Foto's: Jos van Zetten

‘Het verzet tegen de torenhoge huren groeit,’ stelt Kamerlid Sadet Karabulut. 'Sinds het aantreden van het kabinet van VVD en PvdA zijn de huren explosief gestegen. Bijna 10% in 2 jaar tijd. Nu al leven 725.000 huurders in armoede. Als de huurexplosie niet stopt, worden dat er bijna een miljoen. Op 18 maart hebben huurders de kans af te rekenen met de armoedepolitiek van dit kabinet.’ Zaterdag was er een demonstratie in Amsterdam en dinsdag bood de Woonbond een petitie aan.

Sadet Karabulut

Afgelopen zaterdag sloegen duizend huurders huurdersorganisaties de handen ineen voor een demonstratie ‘Stop de Huurexplosie’. Verschillende SP-Kamerleden en Statenleden waren bij de demonstratie aanwezig, waaronder Sadet Karabulut en de Amsterdamse SP-wethouder Laurens Ivens.

Laurens Ivens
Laurens Ivens (wethouder Amsterdam)

De Woonbond heeft in totaal 43.679 handtekeningen verzameld tegen de huurverhogingen. Tweede Kamerleden namen de petitie vandaag in ontvangst. ‘Ik stel wederom huurverlaging voor vandaag,’ zegt Kamerlid Sadet Karabulut. ‘Hopelijk doen andere partijen deze keer wel mee.’

Huurdemonstratie