SP steunt actievoerders Bungehuis

De actievoerders van het Bungehuis van de Universiteit van Amsterdam verdienen alle steun. Studenten en medewerkers strijden voor meer democratie en tegen uitholling van het onderwijs, met name bij de geesteswetenschappen. Dat zegt SP-Kamerlid Jasper van Dijk, die het onbegrijpelijk vindt dat het bestuur van de universiteit niet bereid is om in gesprek te gaan met de studenten. 'De bestuurlijke arrogantie druipt er vanaf. In plaats van dialoog, kiest het bestuur voor een dwangsom en uitzetting. Juist bij de UvA ga je uit van een bestuur dat dichtbij zijn studenten en medewerkers staat. Blijkbaar geldt dat niet voor dit bestuur, want dat kiest bikkelhard voor de autoritaire aanpak.'

ROOD Amsterdam en Jasper van Dijk bezoeken het Bungehuis in Amsterdam (foto: Dane Schlebaum)

Sinds vrijdag 13 februari is het Bungehuis van de UvA bezet door studenten van actiegroep 'De Nieuwe Universiteit'. De studenten zijn boos over de plannen met de Faculteit Geesteswetenschappen, die erop neerkomen dat een aantal opleidingen de nek wordt omgedraaid. Ook eisen ze meer inspraak in de besluitvorming. Van Dijk: 'De zorgen over de uitverkoop van de geesteswetenschappen worden breed gedeeld, maar zelfs daarover weigert het bestuur een gesprek. Onvoorstelbaar.'

'De actie voor meer democratie op de universiteit verdient alle steun. Het topdown-bestuur op universiteiten is veel te sterk geworden, evenals het eenzijdige rendementsdenken. Het gaat niet meer om kwaliteit, maar om zoveel mogelijk diploma's. Een universiteit dient juist een broedplaats te zijn voor kritische studenten en onderzoekers. Niet alleen in Amsterdam, maar ook elders. Daarom zal ik tevens aan minister Bussemaker vragen om in te gaan op de eisen van de actievoerders.'