Eerste Kamer zet streep door bezuinigingen rechtshulp

Bob Ruers
SP-senator Bob Ruers

'Ik ben ontzettend blij dat de Eerste Kamer vandaag een streep zet door de voorgenomen bezuinigingen op de toegang tot recht en rechtshulp. De motie die we samen met het CDA hadden voorbereid, kreeg de steun van een ruime meerderheid in de Senaat. De regering moest het vandaag doen met de stemmen van PvdA, VVD en SGP, alle andere fracties kozen onze kant. Na ruim een jaar strijd met de regering, hebben we vandaag deze wedstrijd gewonnen. Dit is een fijne dag voor de Nederlandse rechtsstaat!' Dat zegt SP-senator Bob Ruers. Samen met zijn CDA-collega Hans Franken voerde hij de afgelopen tijd het verzet aan tegen het onverantwoorde bezuinigingsplan. Met succes!

Ruers: 'We zijn niet over een nacht ijs gegaan. Drie eerdere moties van de SP over deze kwestie kregen afgelopen tijd al steun van de meerderheid. Dat geldt ook voor een daarbij passende motie van het CDA. We hebben in hoorzittingen laten zien dat vrijwel alle betrokkenen deze bezuinigingen een aantasting van de rechtsstaat vinden. De regering was gewaarschuwd dat de Eerste Kamer dit een principiƫle kwestie vindt. Minister Opstelten en staatssecretaris Teeven zijn de strijd desalniettemin aangegaan. Dat mag, maar nu de Senaat beslist heeft, gaan we er hier in de Eerste Kamer met z'n allen van uit dat de regering het hoofd in de schoot legt en de bezuiniging afvoert naar het museum van de mislukte plannen. Ik ben er zeker van dat de hele juridische wereld en alle vertegenwoordigers van rechtzoekenden samen met ons ontzettend verheugd zijn over de overwinning die we vandaag hebben geboekt!'

Senator Ruers prijst de bereidheid van andere fracties om de regering op basis van goede argumenten te overrulen: 'Samen met Hans Franken van het CDA heb ik de kar getrokken. Maar voor succes waren we afhankelijk van de overige fracties. Ik ben daar erg blij mee. Het is alleen jammer dan PvdA en VVD trouw aan de coalitie belangrijker vonden dan steun aan de principes van het beschermen van de rechtsstaat en het garanderen van toegang tot recht en rechtshulp voor al onze burgers!'

Ook SP-Kamerlid Michiel van Nispen is verheugd over het niet doorgaan van de bezuinigingen op de gefinancierde rechtsbijstand. ‘Dit is goed nieuws voor de rechtsstaat. De Eerste Kamer heeft vandaag de rechtsstaat een grote dienst bewezen, de toegang tot het recht stond namelijk op het spel. De staatssecretaris van Veiligheid en Justitie leidt hiermee een grote nederlaag.’

Van Nispen heeft een debat aangevraagd met staatssecretaris Teeven. Ook wil hij binnen een week een brief van de staatssecretaris met de bevestiging dat alle voorgenomen bezuinigingen, ook het eerste deel dat per 1 februari zou ingaan, nu van de baan zijn. Ook wil hij weten wat de gevolgen zijn voor de justitiebegroting, nu er een gat van 85 miljoen euro is ontstaan.