SP wil grens stellen aan neveninkomsten Europarlementariërs

Transparency International EU Office (CC BY-NC 2.0)

Vandaag lanceerde anti-corruptie waakhond Transparency International de EU Integrity Watch, een database met gegevens over de bijbaantjes van Europarlementariërs. SP-Europarlementariër De Jong: ‘Enkele jaren geleden schreef ik zelf mee aan de gedragscode voor Europarlementariërs. We wilden daarmee een einde maken aan allerlei corrupte en schimmige praktijken van Europarlementariërs en in het bijzonder belangenverstrengeling voorkomen. Het overzicht van TI laat zien dat Europarlementariërs bovenop hun toch al riante salaris en onkostenvergoedingen nog steeds voor duizenden euro’s per maand bijklussen. Ik wil dat hieraan zo snel mogelijk een einde komt door in de gedragscode een grens te stellen aan neveninkomsten. Ook moeten we bij de verdeling van rapporteurschappen veel beter kijken naar de nevenfuncties. Europarlementariërs mogen geen rapporten schrijven over onderwerpen waar ze vanwege hun nevenfuncties een persoonlijk belang bij hebben’.

Het overzicht van TI is volledig gebaseerd op de eigen opgaven van Europarlementariërs die zij volgens de gedragscode na hun verkiezing moeten doen. De Jong: ‘Dit is dan ook waarschijnlijk alleen nog het topje van de ijsberg. Het is niet onmogelijk dat collega’s nevenfuncties over het hoofd hebben gezien, of hun inkomsten te laag hebben ingeschat. Er is immers geen enkele controle op hun opgaven. Daarnaast is het bedroevend dat het Europees Parlement niet zelf zo’n overzicht heeft willen maken en dat het een maatschappelijke organisatie is die alle gegevens heeft moeten verzamelen’.

De Jong maakt zich al jaren sterk voor meer transparantie in het Europees Parlement. ‘In 2011 was iedereen geschokt door het ‘cash for laws’ schandaal. Undercover journalisten van de Sunday Times hadden toen bij drie Europarlementariërs beet, nadat ze hen geld hadden aangeboden in ruil voor het indienen van bepaalde wijzigingsvoorstellen op Europese wetsontwerpen. Daarna leek het erop dat het Europees Parlement via een gedragscode de eigen integriteit op een hoger niveau zou brengen. Ik vond de gedragscode indertijd al vrij mager, als het ging om het toezicht op de uitvoering ervan, maar het was in ieder geval een stap vooruit. Nu blijkt dat het graaien en de belangenverstrengeling gewoon doorgaat. Het is dan ook de hoogste tijd voor een veel strenger toezicht op de nevenfuncties van Europarlementariërs’.

Betrokken SP'ers