Karabulut: ‘Maak rechteloos antikraak-wonen onmogelijk’

Antikraak (foto: minkewagenaar/ CC by-sa/2.0)

Leegstand wordt niet aangepakt en huurders worden uitgebuit. Dat zegt SP-Kamerlid Sadet Karabulut naar aanleiding van een artikel in de Groene Amsterdammer over de problemen van antikrakers.

Enkele jaren geleden is het Kraakverbod van kracht geworden en de leegstand van panden zou worden teruggedrongen. ‘Leegstand wordt niet aangepakt, maar wordt uitgebuit,’ stelt Karabulut. ‘Antikrakers worden niet behandeld als huurders met de huurbescherming die daarbij hoort. Door een tekort aan betaalbare woningen of door moeilijke persoonlijke omstandigheden worden mensen gedwongen om haast rechteloos te wonen. Dat is onacceptabel.’

In de Groene Amsterdammer en in de reportage van Een Vandaag zijn schrijnende voorbeelden te zien van mensen die hun privacy en andere rechten opgeven. Karabulut wil de misstanden bij de antikraakbureaus aanpakken en antikraakcontracten om te zetten in huurcontracten. Daarnaast moet er volgens de SP geïnvesteerd worden in meer betaalbare huurwoningen.

Bekijk ook de aflevering van Een Vandaag.