Kooiman: Teeven zet onze veiligheid op het spel

SP-Kamerlid Nine Kooiman is bezorgd over het plan van staatssecretaris Teeven om de bezuinigingen op de reclassering door te zetten. Ook Reclassering Nederland maakt zich grote zorgen en luidt vandaag de noodklok omdat het toezicht op criminelen dreigt te verslechteren. Kooiman: ‘Ik vind het onbegrijpelijk dat de staatssecretaris ervoor kiest om fors te bezuinigen op onze veiligheid. Al anderhalf jaar waarschuw ik hem voor de consequenties van zijn bezuinigingsdrift, maar blijkbaar is dat tegen dovenmansoren gezegd.’

Er worden steeds meer taakstraffen opgelegd en er moet langer toezicht worden gehouden op criminelen. Hierdoor krijgt de reclassering het drukker. Kooiman: ‘Het is goed dat criminelen langer in de gaten worden gehouden. Maar de reclassering krijgt er steeds meer taken bij, terwijl de middelen om die taken goed uit te voeren afnemen.’

Kooiman vreest dat criminelen straks makkelijker de fout in kunnen gaan, zonder dat de reclassering goed in kan grijpen. ‘Goed toezicht is broodnodig om te voorkomen dat criminelen opnieuw de fout ingaan. Teeven zet criminelen zonder voldoende begeleiding op straat en zet daarmee onze veiligheid op het spel.’