Oud-gevangenispersoneel wint strijd voor eerlijker pensioen

Na jarenlange strijd gaat de regering eindelijk aan de slag met een eerlijke pensioenregeling voor het oud-gevangenispersoneel. SP-Kamerlid Nine Kooiman is blij dat er nu eindelijk schot in de zaak zit: ‘Deze mensen hebben zich jarenlang ingezet voor onze veiligheid en werden een aantal jaar geleden ‘bedankt’ met een forse bezuiniging op hun pensioen. Respectloos. Dat zij zo lang hebben moeten vechten voor een eerlijke regeling is schandalig.’

Overheidspersoneel met zwaar werk (een zogenaamde Substantieel Bezwarende Functie) moet verplicht stoppen met werken op 60-jarige leeftijd. Onder de oorspronkelijke SBF-regeling kregen ze maar tot hun 63ste een vergoeding die ook nog eens aanmerkelijk lager lag dan het salaris. Daarna moest het gespaarde pensioen worden aangesproken tot de AOW-leeftijd.

In 2011 opende het oud-gevangenispersoneel daarom de website www.sbfmoeteerlijk.nl. Sindsdien heeft de SP hen gesteund in hun strijd en diende in 2012 met succes een voorstel in dat deze onrechtmatige situatie moest oplossen. Toch moest het oud-gevangenispersoneel nog 2 jaar lang knokken voordat de regering serieus met de vakbonden om tafel ging voor een oplossing. ‘Het was stuitend om te zien dat de regering de urgentie niet zag. Voormalige cipiers trokken wekelijks bij mij aan de bel, omdat ze het door die oneerlijke SBF-regeling financieel niet meer konden bolwerken. Belachelijk dus dat niet eerder is ingegrepen,’ aldus Kooiman.

Deze week maakte de regering bekend eindelijk een akkoord te hebben gesloten met de vakbonden, waar de leden nog over zullen stemmen. In het akkoord is geregeld dat oud-SBF’ers die de dupe zijn van de oude regeling zoveel mogelijk worden gecompenseerd. De huidige SBF’ers, die dus eerder moeten stoppen met werken wegens hun zware functie, krijgen netjes een uitkering tot aan hun pensioengerechtigde leeftijd. Zij hoeven dus hun opgebouwde pensioenrechten niet eerder aan te spreken dan nodig.

Kooiman: ‘Ik ben trots op deze mensen. Door jarenlange strijd zie je dat er eindelijk serieus wordt gekeken naar hun problemen. Ik had liever gezien dat het niet had gehoeven, maar je ziet: actievoeren helpt!’

Betrokken SP'ers