Van Nispen: Bescherm huurders beter tegen huisuitzettingen

SP-Kamerlid Van Nispen heeft samen met de PvdA aandacht gevraagd voor de belangen van huurders die te maken krijgen met de gedwongen verkoop van hun huis als de eigenaar de hypotheek niet meer kan betalen. Door deze gedwongen verkoop via een zogenaamde executieveiling verliezen zij namelijk hun huurrecht. Minister Opstelten van Veiligheid & Justitie wilde huurders maar 3 maanden de tijd geven om een nieuwe woning te vinden.

Van Nispen: 'Door zo’n executoriale verkoop verliest de huurder onverwacht zijn huurrecht. Dan is een termijn van maximaal 3 maanden om een nieuwe woning te vinden onredelijk kort voor bijvoorbeeld een gezin met kinderen. Vooral in de huidige woningmarkt.'

Van Nispen heeft voorgesteld om hier maximaal 6 maanden van te maken. Hij kreeg hiervoor de steun van de meerderheid van de Kamer. 'Huurders worden door deze regering al hard genoeg gepakt door visieloze bezuinigingen zoals de verhuurdersheffing. Door het voorstel van Opstelten vreesde ik dat er alleen nog meer zou worden beknibbeld op de huurdersrechten. Gelukkig krijgen huurders nu toch langer de tijd om een nieuwe woning te zoeken,' aldus Van Nispen.