Weeklog Dennis de Jong: De Commissie wil uw mening weten

De Commissie heeft de website geopend waarop we allemaal onze mening kunnen geven over het verdrag waarover Eurocommissaris De Gucht onderhandelt met de VS. In het bijzonder gaan de consultaties over de manier waarop de investeringen van bedrijven worden beschermd. Ik heb de site eens bekeken: per vraag krijg je eerst een lang betoog over hoe goed de voorstellen allemaal zijn. Pas dan kun je reageren. Manipulatie is nog zacht uitgedrukt. De Gucht zal gedacht hebben: even de kou uit de lucht vóór de Europese verkiezingen, dan kan ik na de verkiezingen weer flink doorpakken. Als SP zeggen we nee tegen het verdrag en gaan we er keihard tegenaan, consultaties of niet.

Hoe haal je het in je hoofd? Er zijn al 2700 wetten die we in Europa al hebben aangenomen om de grote bedrijven ruim baan te geven op de Europese interne markt. De Gucht wil nu dat er zo’n zelfde markt komt met de VS, en gelet op de andere handelsverdragen van de VS indirect ook met landen als Canada, Mexico, Japan en Australië. Leuk voor de grote bedrijven die op deze manier overal met dezelfde regels te maken hebben, maar als burger heb je hiermee nog minder te zeggen. Het gaat niet over onbelangrijke onderwerpen: voedselveiligheid, gevaarlijke stoffen, medicijnen, consumentenrechten, sociale rechten, publieke voorzieningen, de lijst is eindeloos.

Minstens zo gevaarlijk is de bepaling dat bedrijven het recht krijgen lidstaten voor een arbitragecommissie te dagen, als ze denken dat hun investeringen door nieuwe nationale regels gevaar lopen. Oorspronkelijk ging het daarbij alleen om bescherming tegen onteigening. Inmiddels lopen er in de wereld processen over milieuregels en over wetgeving om het roken te ontmoedigen. Juist hierover gaan de publieke consultaties. Er zijn geruchten dat de Europese Commissie dit onderdeel uit het verdrag wil halen, maar als ik de vragen lees, dan lijkt het er meer op dat de Commissie probeert iedereen die de vragen wil beantwoorden, eerst eens flink te hersenspoelen.

De vragen van de Commissie kun je het beste vinden via de hoofdsite van de Commissie over het verdrag: http://ec.europa.eu/trade/policy/in-focus/ttip/ Het is een hele kluif, maar het laat precies zien hoe de Europese Commissie met de burgers omgaat: niet luisteren, maar zenden, om zo de eigen agenda door te drukken. En dat onder het mom van consultaties.

De eigenlijke reden voor de consultaties is dan ook niet dat de Commissie geïnteresseerd is in uw en mijn mening. De hele consultatieronde is ingelast, omdat de maatschappelijke protesten zich tot nu toe vooral richtten tegen de bepalingen over investeringsbescherming. Over de andere bepalingen, zoals het gelijk maken van Amerikaanse en Europese regels, gaan de consultaties uitdrukkelijk niet. De Gucht hoopt het maatschappelijk protest even te laten verstommen. Na de Europese verkiezingen kan hij dan weer lekker door met de onderhandelingen. Het lijkt me dat de Europese burger ernstig wordt onderschat: die laat zich niet langer manipuleren door Brussel. Als SP vinden we dat we ook weer eens nee moeten kunnen zeggen tegen Brussel, te beginnen met een krachtig nee tegen het verdrag met de VS. We moeten onze nationale democratie niet verder laten uithollen, en al helemaal niet door De Gucht en zijn Amerikaanse vriendjes.

Betrokken SP'ers