Van Gerven: zet boetepremie niet-betalers zorgverzekering in voor aflossing schuld

SP-Kamerlid Henk van Gerven wil dat de minister structurele hulp biedt aan mensen die de zorgpremie niet kunnen betalen. Mensen met een betalingsachterstand moeten een bestuursrechtelijke premie betalen die, inclusief boete, kan oplopen tot wel 150 procent van de reguliere zorgpremie. Van Gerven: 'Gevolg is dat deze mensen nooit meer uit de schulden komen.'

Het aantal mensen dat hun zorgpremie niet betaalt en in een boeteregime zit is inmiddels gestegen naar ruim 320.000. Zo'n 120.000 zitten al langer dan drie jaar in die situatie. Het gaat hier om mensen met een laag inkomen die door bijvoorbeeld het verliezen van een baan diverse schulden hebben opgebouwd, of mensen met lichamelijke of geestelijke beperkingen. Zij betalen tot in lengte van jaren een boete die de problemen alleen maar verergeren.’

Om daar verandering te brengen stelt Van Gerven voor om de boete te maximeren tot 15 procent en deze boete in te zetten om de schuld af te lossen: ‘Daarmee bied je mensen perspectief op een toekomst zonder schuld bij de zorgverzekeraar.’ Maar nog belangrijker is het volgens Van Gerven om een fundamentele oplossing te bieden: ‘Door de alsmaar stijgende zorgpremies en het eigen risico, dit jaar inmiddels gestegen naar 360 euro, wordt de zorg voor steeds meer mensen onbetaalbaar.’ De oplossing is volgens hem niet heel ingewikkeld: ‘Maak de zorgpremie inkomensafhankelijk en schaf het eigen risico af.’