Kooiman: ‘Geef gemeentes meer vrijheid met coffeeshopbeleid’

SP-Kamerlid Nine Kooiman eist woensdag in een debat met minister Opstelten en staatssecretaris Van Rijn dat hij de gemeentes meer vrijheid geven hun lokale coffeeshopbeleid in te vullen. Kooiman ziet het liefst dat gemeenten mogen experimenteren met gereguleerde teelt. Maar gemeenten mogen in geen geval verplicht worden om toeristen uit coffeeshops te weren. Kooiman: ‘Minister Opstelten is doof voor alle goede argumenten en geeft gemeentes geen enkele ruimte lokaal te doen wat nodig is om overlast tegen te gaan, criminaliteit te bestrijden en het allerbelangrijkste: het belang van de volksgezondheid voorop te stellen. Het is echt tijd voor een ander drugsbeleid. Ik hoop dat de PvdA-staatssecretaris van Volksgezondheid wel gevoelig is voor de argumenten.’

Uit onderzoek van de wetenschapper Nicole Maalsté bleek woensdag dat coffeeshoptoeristen nog steeds in 85 procent van de coffeeshops welkom zijn. Kooiman: ‘Gemeentes vinden het voorschrift om alleen drugs te verkopen aan Nederlandse inwoners overbodig en handhaven hier dus nauwelijks op. Het ingezetenencriterium moet geschrapt worden. De werkelijkheid van minister Opstelten is namelijk een hele andere dan de werkelijkheid van de straat. De minister moet ophouden lokale bestuurders op te zadelen met onmogelijke opdrachten. Geef hen ruimte de problemen op te lossen.’

Ook bepleit Kooiman dat Opstelten niet langer de internationale ontwikkelingen blijft negeren dat in steeds meer staten het drugsbeleid soepeler wordt. Kooiman: ‘Het internationale verdrag waar Opstelten zich steeds op beroept, heeft meer mogelijkheden dan de minister ons wil doen geloven. Hij wil geen enkele beweging maken, en daarbij zoekt hij argumenten. Alle negatieve gevolgen daarvan, voor de volksgezondheid, criminaliteitsbestrijding en overlast neemt hij daarbij voor lief. Ik vind dat onacceptabel. Ik bepleit nogmaals dat gemeenten meer ruimte krijgen, ook voor experimenten met teelt waarmee aangetoond kan worden dat dit positieve effecten heeft. Zo kan de samenstelling van de softdrugs gecontroleerd worden op schadelijkheid en krijgen criminelen minder kansen. Ik vind het onbegrijpelijk dat Opstelten dit geen enkele kans wil geven. Iets meer vertrouwen voor de lokale bestuurders zou de minister sieren. Van staatssecretaris Van Rijn heb ik meer verwachtingen op dit gebied.’

Het Kamerdebat met minister Opstelten is woensdag van 16.00 tot 19.00u.

Betrokken SP'ers