Leijten: ‘Kabinet zet ouderen en zieken weg als profiteurs’

Volgens SP-Kamerlid Renske Leijten zet het kabinet ouderen en zieken weg als profiteurs door een tegenprestatie te verwachten in ruil voor thuiszorg. Leijten: ‘Ik ben erg voor vrijwilligerswerk maar het is echt ranzig om dit te vermengen met het recht op goede thuiszorg. Je gaat scholieren toch ook niet vragen om het park te schoffelen in ruil voor het onderwijs dat ze krijgen? Het kabinet zet zieke en oude mensen weg als profiteurs. Hun participatiesamenleving blijkt een voor-wat-hoort-wat-samenleving.’

Het kabinet wil met veranderingen in de WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning) mensen die gebruik maken van de thuiszorg ‘dringend verzoeken’ om hiervoor een tegenprestatie te leveren. ‘Het idee dat een wederdienst nodig is, stuit mij tegen de borst. We hebben 4,4 miljoen vrijwilligers in ons land. Is het nu echt nodig om mensen die beginnen te dementeren of jongeren die aan het revalideren zijn een tegenprestatie te vragen? Ik vind het onbeschoft. Je praat mensen een schuldgevoel aan, alsof het recht op thuiszorg verdiend moet worden, en dat deugt van geen kant.’

Eerder werd al bekend dat het budget voor de thuiszorg door VVD en PvdA flink wordt gekort. Daarnaast krijgen gemeenten veel meer zorgtaken die zij uitmoeten voeren met minder geld. PvdA-staatssecretaris Van Rijn is van mening dat mensen meer in hun eigen ‘netwerk’ moeten oplossen.

Betrokken SP'ers