Van Gerven: Inspectie moet harder inzetten op veiligheid bij grote bedrijven

Het toezicht op de veiligheid bij grote bedrijven is vleugellam geworden. Dat stelt SP-Kamerlid Henk van Gerven donderdagochtend in het debat over veiligheid. 'Het kabinet Rutte-I stuurde de inspectie zonder enige schaamte op inspectievakantie omdat dat goed zou zijn voor de economie. Bedrijven zouden hun verantwoordelijkheid wel nemen voor een duurzame gezonde leefomgeving. We hebben kunnen zien waar dat toe leidt; bedrijven als Odfjell en Chemie-Pack hebben er een grote bende van gemaakt.'

Na de vuurwerkramp in Enschede is de Onderzoeksraad voor Veiligheid ingericht die jaarlijks adviezen uitbrengt over hoe we de bedrijven veiliger kunnen maken. Het tegendeel gebeurt. De afgelopen kabinetten hebben wetten geschrapt, regels vereenvoudigd en de vergunningsplicht uitgekleed. Risicovolle bedrijven wordt geen strobreed meer in de weg gelegd. Jaren van slap toezicht en onterecht vertrouwen leiden tot excessen zoals de ramp bij Chemie-Pack, de wagonbrand op Kijfhoek, de dramatische staat van onderhoud bij Odfjell. De veiligheidsmoraal laat bij te veel bedrijven zeer te wensen over.

Van Gerven: 'De staatssecretaris moet die miskleun van de opeenvolgende kabinetten weer herstellen. Wetten en regels zijn er om ons te beschermen. Toezicht en handhaving is nodig om die marktpartijen te behoeden voor winstmaximalisatie ten koste van onze leefomgeving.'

Om goed toezicht te kunnen houden moet worden geïnvesteerd in deskundigheid, menskracht en middelen. De voorgenomen bezuiniging van 30 miljoen op het toezicht vindt Van Gerven onverstandig. Opvallend was dat de Inspectie Leefomgeving en Transport van de staatssecretaris een tik op de vingers kreeg. Van Gerven: 'Rapportages en onderzoeken van de Inspectie moeten veel duidelijker en concreter worden, zodat de Kamer en de samenleving weet wat er werkelijk aan de hand is in de chemie en risicovolle bedrijven.'