Geen oplossing voor uitgezette asielzoekerskinderen

In juni en juli van dit jaar zond de VARA een schokkende documentaire uit over het lot van uitgezette asielzoekerskinderen. Met een aantal van hen blijkt het niet goed te gaan en ze ondervinden problemen met hun ontwikkeling. Naar aanleiding van deze conclusies heeft Sharon Gesthuizen de verantwoordelijk staatssecretaris van Veiligheid & Justitie, Fred Teeven, gevraagd om een reactie. Gesthuizen: 'Als de uitzetting van kinderen heeft geleid tot schrijnende situaties zouden we een poging moeten doen om in die gevallen te kijken of we de kinderen kunnen terug halen. Onder onze verantwoordelijkheid zijn ze uitgezet en het belang van het kind mogen we niet zomaar uit het oog verliezen. Ook niet na uitzetting.'

Vandaag liet Teeven aan de Kamer weten niets voor deze kinderen te gaan doen. Volgens hem leiden beperkingen in de mogelijkheid tot ontwikkeling die de kinderen ondervinden na terugkeer niet tot een verblijfsvergunning. 'Ik snap niet waarom Teeven nog denkt dat in ons vreemdelingenbeleid voldoende oog is voor het belang van kinderen. Als blijkt dat dat belang is geschonden door uitzetting zou herziening moeten kunnen plaatsvinden. Dat gebeurt niet,' aldus Gesthuizen.

Elk jaar worden er honderden kinderen uitgezet, zonder dat ze weten hoe hun land van herkomst was. Ze kennen de taal, de cultuur en de omgangsvormen niet. Toch vond de regering het verantwoord om ze uit te zetten, maar schuift nu verantwoordelijkheid van zich af als blijkt dat het helemaal niet goed gaat met deze kinderen. Gesthuizen: ‘De huidige kinderasielregeling (kinderpardon) is een goede stap geweest, maar biedt geen oplossing voor de kinderen die daar niet onder vielen of zullen vallen.'

Betrokken SP'ers