Kooiman: ‘Ook Afbraakplan 2.0 voor gevangeniswezen moet van tafel’

De sluiting van goed draaiende en recent gerenoveerde gevangenissen en tbs-klinieken is onacceptabel. Nu Afbraakplan 1.0 van Teeven in de prullenbak is verdwenen, wordt vandaag Afbraakplan 2.0 besproken. SP-Kamerlid Nine Kooiman: ‘Wat mij betreft komt er een écht Masterplan, versie 3.0. Daarin is geen plaats voor de nieuwbouw van een megabajes terwijl er talloze goed draaiende gevangenissen gesloten worden. Ook moeten we stoppen met het visieloos bij elkaar plaatsen van meer personen op één cel. Zo houden we meer inrichtingen open en mensen aan het werk in regio’s die het moeilijk hebben. Ook de tbs-klinieken Oldenkotte en Veldzicht moeten open blijven. Om de bureaucratie terug te dringen en kosten te besparen kunnen we wel het hoofdkantoor halveren.’ Kooiman vraagt staatssecretaris Teeven vandaag om dit plan door te laten rekenen en zijn eigen plan in te trekken.

Kooiman complimenteert vandaag in het debat al het gevangenispersoneel: ‘Dankzij hun acties en protest is het dramatische afbraakplan van tafel. Maar een afgezwakt slecht plan is nog steeds een slecht plan.’ De sluiting van 23 inrichtingen en het vertrek van 2600 goed opgeleide medewerkers noemt Kooiman ‘onbegrijpelijke kapitaalvernietiging’. Teeven heeft volgens Kooiman ‘niet nagedacht over de veiligheid binnen en buiten de inrichtingen’ en financieel gezien ‘rammelt het plan nog steeds aan alle kanten’.

De staatssecretaris van Veiligheid en Justitie moet worden gestopt in deze onverantwoorde bezuinigingsdrift, vindt Kooiman: ‘Het wordt tijd dat de staatssecretaris echt oog gaat krijgen voor de veiligheid van Nederland, dat is zijn voornaamste opdracht! Ik zie niet hoe Nederland veiliger wordt door het ontslaan van al deze mensen, die zich dag in dag uit hebben ingezet voor de veiligheid. Ik voorspel een stijging van het aantal mensen dat terugvalt in de criminaliteit als we hen minder goed voorbereiden op een terugkeer in de samenleving. Daar is deze staatssecretaris verantwoordelijk voor.’