Van Gerven: ‘Maak dierproeven overbodig’

Het aantal proefdieren in Nederland is de afgelopen jaren met 2,5% gestegen naar 582.000. Daarnaast stierven in 2011 maar liefst 530.000 proefdieren ongebruikt. Volgens Henk van Gerven moet hier iets aan gebeuren: ‘De helft van deze dieren overlijdt ongebruikt. Zo ga je niet met dieren om. Wij willen dat de regering zowel het gebruik als de verspilling van proefdieren te lijf gaat.’

Waar in het verleden vooral TNO zich bezig hield met proefdieren fokken, is het aantal bedrijven en instellingen dat dit doet explosief gestegen naar 41. Volgens Van Gerven moet dit verspillend systeem aangepakt worden. ‘Al deze instellingen houden grote voorraden dieren aan, waardoor dieren onnodig vaak dood gaan. Laat ze samenwerken in plaats van concurreren. Dan heb je maximaal vijf van dit soort bedrijven nodig, met dus veel minder overleden proefdieren.’

Daarnaast pleit Van Gerven voor een zogenaamde proefdierentax. Door deze bijdrage kan het geld dat vrijkomt gebruikt worden voor onderzoek naar vermindering van dierproeven. Daarnaast maakt het het oprichten van nog meer bedrijven in de proefdierenindustrie minder aantrekkelijk.

Inmiddels is het verboden om proefdieren te gebruiken bij de ontwikkeling van cosmetica producten. Volgens de SP is het tijd voor een volgende stap: ‘Er zullen voorlopig nog proefdieren nodig zijn, maar dit moet zo weinig mogelijk gebeuren. De overheid moet in ieder geval stoppen met het subsidiëren van onderzoeken met proefdieren naar producten met onbewezen medische claims, wat nu nog wel gebeurt.’

Betrokken SP'ers