Tijd voor grootscheepse mobilisatie tegen belastingontwijking in Europa

Het Europees Parlement en de Europese Commissie riepen vandaag tijdens het debat over de Europese Raad van 22 mei op tot concrete maatregelen tegen belastingontwijking. Het Ierse Voorzitterschap bleef daarentegen vaag. SP-EuroparlementariĆ«r Dennis de Jong stelde dan ook tijdens het debat: ‘Zelfs belastinginspecteurs pikken het niet meer dat gewone burgers en het MKB het volle pond betalen en multinationals nauwelijks of geen belasting betalen. Als de Europese Raad morgen niet doorpakt, verliest zij haar geloofwaardigheid.’

Tijdens het debat riep de SP de Europese Raad op de volgende vier punten acties toe te voegen aan de actielijst. De Jong: ‘In de eerste plaats moeten zowel de belastingverdragen tussen lidstaten onderling als met niet EU-lidstaten worden herzien. Belastingheffing aan de bron mag niet wordt beperkt en we moeten voorkomen dat er door mismatches helemaal geen belasting betaald wordt. Ten tweede moeten lidstaten afspreken dat zij bij doorsluizen van gelden naar belastingparadijzen een voorheffing invoeren zodat bedrijven in totaal minimaal 25% winstbelasting betalen. Ten derde moet de Europese Raad zich uitspreken voor het zogenaamde ´country-by-country reporting´, waarmee bedrijven worden gedwongen openheid te geven over de afgedragen belasting per land. Als laatste moeten de regeringsleiders de belastinggrondslag harmoniseren en een minimumtarief van 25% vennootschapsbelasting overeenkomen zodat de race naar het laatste belastingtarief wordt gestopt.’

Om de druk in Europa op te voeren zal de SP samen met bondgenoten acties voeren. De Europese acties zullen aanstaande vrijdag door de SP in Nederland worden afgetrapt met een Tax free tour door belastingparadijs Nederland. Van 17 tot 23 juni voeren de belastinginspecteurs in Europa actie.

Betrokken SP'ers