Karabulut: 'Zorg nu eindelijk voor meer stageplekken'

Minister Asscher schiet zwaar tekort in zijn aanpak van de steeds verder stijgende jeugdwerkloosheid, aldus SP-Kamerlid Sadet Karabulut. ‘Goed dat er eindelijk een plan ligt, maar dit plan is niet voldoende om de jeugdwerkloosheid echt aan te pakken . Minister Asscher spreekt mooie woorden over jongeren door laten leren, maar pakt ze wel hun studiefinanciering af. Ook zijn er nog steeds veel te weinig stageplekken.’

Volgens Karabulut zijn meer stageplekken op een vrij eenvoudige wijze te realiseren. ‘Zorg ervoor dat kleine ondernemers ondersteund worden, als ze jongeren stage willen bieden op MBO-niveau. Geef ze de kans zich bij te scholen, zodat ze scholieren ook echt kunnen begeleiden en compenseer ze daar ook financieel voor. Daarmee voorkomen we dat grote groepen jongeren hun opleiding niet af kunnen ronden vanwege een ontbrekende stage.’

Karabulut pleit in het debat op woensdag ook voor het afschaffen van de zogenaamde ‘vier-weken-termijn’. Deze zorgt ervoor dat jongeren als ze geen baan hebben vier weken aan hun lot worden overgelaten voor ze hulp krijgen van gemeente of UWV. Eerder presenteerde Karabulut al een omvangrijk aanvalsplan tegen jeugdwerkloosheid. Een van de voorstellen uit dit plan is om oude werknemers op vrijwillige basis plaats te laten maken voor jonge werknemers. Eerder vandaag gaf FNV aan een soortgelijke maatregel te willen bespreken in het sociaal overleg tussen werkgevers en werknemers.