'Jongeren willen werk, geen ambassadeur'

Volgens SP-Kamerlid Sadet Karabulut is de aanpak van jeugdwerkloosheid die minister Asscher vandaag presenteerde nog niet eens een druppel op de gloeiende plaat. ‘Hij biedt niks aan jongeren die nu al thuis zitten, een gigantische groep. Daarnaast miskent hij het echte probleem, namelijk dat dit kabinet banen vernietigt in plaats van schept.’

Karabulut – die enkele maanden geleden al een plan tegen jeugdwerkloosheid presenteerde – reageert teleurgesteld. ‘Toen wij een groot plan voorstelden, moesten we van de minister wachten op waar hij mee zou komen. Ik mis elke urgentie. Als dit een tussenstand is, staat hij bij rust al flink achter.’ Volgens Karabulut is het goed dat de minister geld vrijmaakt om jongeren langer door te laten leren op het MBO. ‘Maar als je klaar bent op het MBO en door wilt stromen naar het HBO, word je door dit kabinet gedwongen je in de schulden te steken. Het afschaffen van de studiefinanciering motiveert natuurlijk niemand om door te leren.’

‘Als jongeren al vroeg aan de zijlijn staan, wordt het ongelooflijk moeilijk die achterstand weer in te halen’, aldus Karabulut die daarom een veel omvangrijker strijdplan voorstelt. ‘Stop de doorgeslagen flexibilisering, waardoor jongeren na 3 tijdelijke contracten eruit worden gekieperd, investeer in onder andere de bouw en de zorg om banen te creëren, regel voldoende stageplekken en laat ouderen die willen stoppen met werken plaats maken voor jongeren. De mogelijkheden om jongeren aan het werk te krijgen liggen voor het oprapen.’

Betrokken SP'ers