Grote meerderheid voor initiatiefwet SP en PvdA om nertsenhouderij te stoppen

Het verbod op pelsdierhouderijen komt in zicht, nu dinsdag de Eerste Kamer de initiatiefwet van de SP en PvdA behandelt. SP-Kamerlid Henk van Gerven verdedigt de wet. 'Het houden van dieren om hun bont is moreel niet acceptabel en past niet meer in deze tijd.'

Henk van Gerven

Al in 1999 sprak de Kamer in een motie uit dat het houden en doden van nertsen voor hun bont beƫindigd moet worden. 'Na een lang politiek parcours, is nu de eindstreep in zicht', aldus Van Gerven. 'Er is veel steun voor dit initiatief, zowel in de Kamer als in de maatschappij.'

Henk van Gerven

Slechts 7% van de Nederlanders vindt het doden van dieren voor hun bont acceptabel, zo bleek uit het rapport ‘Denken over dieren’. In de Tweede Kamer werd de initiatiefwet gesteund door SP, PvdA, GroenLinks, D66, Partij voor de Dieren en PVV. 'Tijdens het debat in de Eerste Kamer lijkt zich een nog grotere meerderheid af te tekenen. Ook OSF, 50+ en ChristenUnie hebben hun steun voor de wet uitgesproken', aldus Van Gerven. Als de wet van kracht wordt kunnen er geen nieuwe bedrijven meer bijkomen. Uiterlijk 2024 moeten alle nertsenhouders gestopt zijn.

Volgende week stemt de Eerste Kamer over de iniatiefwet.