Leijten: ‘Hervorm Inspectie voor de Gezondheidszorg’

SP-Kamerlid Renske Leijten ondersteunt de conclusies uit het kritische rapport over het functioneren van de Inspectie voor de Gezondheidszorg dat vandaag is verschenen. Leijten voelt zich door het rapport - opgesteld door Winnie Sorgdrager en Koos van der Steenhoven - gesteund in haar pleidooi voor personeelsuitbreiding bij de Inspectie. Leijten: ‘De Inspectie is onderbezet, ik ben blij dat dit rapport dat blootlegt. Ook is het goed dat de er nu concrete voorstellen liggen om individuele klachten in de zorg beter af te handelen. Hier kan en moet het kabinet echt mee aan de slag.'

Uit het rapport blijkt dat de werkwijze van de Inspectie stevig aangepakt moet worden. Er zijn nog te veel problemen waardoor klachten niet goed opgepakt worden. Het rapport pleit voor vijftig extra inspecteurs en inperking van de top van de Inspectie. Leijten: ‘De conclusies liegen er niet om. Inspecteurs moeten meer toezicht gaan houden en minder bezig zijn met uitgebreide rapportages. Dat klinkt logisch, maar hiervoor is echt een grote verandering bij de Inspectie nodig’.

Opvallend is dat Sorgdrager de in het verleden door de SP meermalen geuite kritiek dat de Inspectie mensen met klachten in de kou laat staan overneemt en een versterking van het meldpunt bepleit. Ook spreekt zij over ‘vliegende brigades’ die in moeten grijpen bij misstanden, terwijl de SP het heeft over ‘regionale zorgbrigades’. Wat ontbreekt in het rapport zijn maatregelen om de Inspectie de mogelijkheid te bieden falende bestuurders weg te sturen.

Leijten heeft een debat met minister Schippers aangevraagd over de hervorming van de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Leijten: ‘De minister moet haar verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat de Inspectie weer gaat doen wat ze behoort te doen: goed toezicht houden.’

Betrokken SP'ers