De Jong: geen visa liberalisering met homofoob Oekraïne

De SP wil de voorgenomen visa liberalisering tussen de EU en Oekraïne tegenhouden vanwege homofobe wetten. Volgens nieuwe wetten in Oekraïne kunnen personen en organisaties die positieve informatie of voorlichting over homoseksualiteit geven vijf jaar gevangenisstraf krijgen. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: 'Europa moet pal blijven staan voor mensenrechten. Een Oekraïense regering die de rechten van homoseksuelen met voeten treedt, beloon je niet met visa liberalisering.'

SP-Europarlementariër Dennis de Jong gaat samen met Europarlementariërs uit verschillende politieke fracties vragen stellen aan de Europese Commissie. De Jong: 'Het voornemen van de EU om door te gaan met de visa liberalisering kan gelukkig op veel weerstand rekenen. De druk vanuit het Europees Parlement is belangrijk voor het debat in Oekraïne en voor verschillende andere Oost-Europese landen waar dit soort wetten steeds populairder wordt. De EU kan niet langer wegkijken en moet een daad stellen zodat mensenrechtenverdedigers weten dat ze in hun strijd niet alleen staan.'

De vragen aan de Europese Commissie worden ondersteund door Europarlementariërs die deel uitmaken van de werkgroep voor rechten van Homo's, lesbiennes, Bi- en transseksuelen. In dit netwerk zijn Europarlementariërs uit alle grote politieke fracties vertegenwoordigd. Dennis de Jong is een van de vice-voorzitters van dit netwerk.