Alsnog dossieronderzoek Inspectie voor de Gezondheidszorg

SP-Kamerlid Renske Leijten reageert verheugd op het bericht dat er alsnog een dossieronderzoek komt naar het functioneren van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Vandaag verscheen een vernietigend rapport van de Nationale Ombudsman over de werkwijze van de IGZ. Samen met de PvdA drong de SP al eerder aan op onderzoek na de vele klachten over de IGZ, dat voorstel neemt de minister nu over. Het onafhankelijke dossieronderzoek houdt in dat langlopende zaken worden onderzocht. Er wordt gekeken naar de werkwijze van de IGZ en naar welke belangen gediend zijn in de zaak.

Leijten: ‘De minister ziet nu in dat een diepgravend onderzoek de enige manier is om het vertrouwen in de Inspectie te herstellen. De beerput is open en moet nu helemaal leeg. In de tussentijd moet de minister er voor zorgen dat de IGZ geen nieuwe langlopende zaken laat ontstaan. Ze moet mensen die zich melden serieus nemen, niet haar verantwoordelijkheid afschuiven – zoals tot nu toe te vaak is gebeurd. Niemand mag in de kou komen te staan’.

De SP heeft een debat aangevraagd met de minister. Leijten: ‘Dat moet op korte termijn om te voorkomen dat gedurende het onderzoek mensen nog steeds niet terecht kunnen bij de IGZ. Dat de IGZ heeft gelogen over haar kennis van de chirurg De Bruin moet ook per direct opgehelderd worden.' De Bruin heeft als chirurg veel slachtoffers gemaakt terwijl bij de inspectie bekend was dat hij niet goed functioneerde.

Betrokken SP'ers