Van Dijk: 'Regering laat basisonderwijs als een baksteen vallen'

Door bezuinigingen ontvangen basisscholen bijna 1 miljard euro minder budget. Dat is tien procent van het totaal. Gevolg: grotere klassen, minder leraren, verwaarloosd onderhoud en minder aandacht voor leerlingen met een beperking. SP-Kamerlid Jasper van Dijk gaat minister Van Bijsterveldt dinsdag in het vragenuur oproepen om maatregelen te nemen.

De bezuinigingen op het basisonderwijs bestaan uit een opeenstapeling van kortingen. Zo is er de afgelopen jaren gesneden in het geld voor onderhoud, achterstandsleerlingen en ondersteuning. Daarbovenop komt de enorme bezuiniging van 300 miljoen euro op het zogenaamde passend onderwijs. Van Dijk hoopt dan ook op een grote opkomst bij de landelijke staking hiertegen op 6 maart aanstaande (zie www.aob.nl). 'Hoe meer mensen komen, hoe groter de kans dat de bezuiniging wordt ingetrokken.'

De bezuinigingen zijn mede het gevolg van een nieuw financieringssysteem van de scholen. Sinds 2007 zijn de basisscholen zelf verantwoordelijk geworden voor hun budget. Kortingen daarop zijn direct voelbaar. Verantwoordelijke bestuurders bezuinigen op personeel, omdat dit het meeste geld oplevert. Voor de kwaliteit is dat echter funest. Van Dijk: 'Personeelskosten zijn een verantwoordelijkheid van de overheid. Dat moet je niet over de schutting kieperen. Je ziet nu wat de gevolgen zijn.'

Doe mee met de kleurplatenactie tegen de bezuiniging op 'passend onderwijs'.

Betrokken SP'ers