Gesthuizen: Stop Amerikaanse chantage om persoonsgegevens

SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen begint zich in toenemende mate te ergeren aan de manier waarop de Amerikaanse overheid Nederland probeert te overtuigen de eigen privacy-regels te overtreden. 'Als wij niet doen wat de VS zegt, dreigt men vluchten vanuit Europa te gaan weigeren. Pure chantage. De regering mag hier nooit mee instemmen.'

Al jaren wordt gesproken over de uitwisseling van passagiersgegevens van vluchten tussen de Verenigde Staten en Europa. Acht jaar geleden uitte de SP al felle kritiek op de mogelijke uitlevering van persoonsgegevens. En in 2007 was de consternatie groot toen bleek dat de Amerikaanse overheid zelfs naar het seksleven van passagiers zou mogen informeren.

Omdat deze onderhandelingen al jaren achter gesloten deuren plaatsvinden, kon de Tweede Kamer pas donderdag voor het eerst een openbaar document bespreken, waar volgende week in Brussel over besloten moet worden. Gesthuizen: 'Een beschamend document, waaruit blijkt dat na jaren onderhandelen de VS zo ongeveer op alle punten hun zin krijgen.'

Gesthuizen eist een harde opstelling van minister Opstelten: ‘De effectiviteit van de overdracht van miljoenen persoonlijke gegevens is nog nooit aangetoond, ondanks herhaald verzoek. En deze overeenkomst bevat veel te weinig waarborgen voor de bescherming van de privacy. Voor nagenoeg alle misdrijven worden gegevens verzameld, de bewaartermijn hiervan is 15 jaar, en zelfs gevoelige persoonsgegevens mogen onder omstandigheden worden bewaard en gebruikt. Opstelten moet het verzet leiden tegen de Amerikaanse chantage. Hier mogen we nooit mee instemmen.'